VM i Tyskland

Fredag morgen satte jentene, mor og jeg kursen mot Pfungstadt i Tyskland for VM for de Franske gjeterhundrasene. Både Chanti og Gnizt var påmeldt. Chanti i OBI3 som tilsvarer elite her hjemme i Norge og Gnizt i OBI1 som ikke er som kl. 1 i Norge. 😉 De siste 3 ukene før avreise var ganske så hektiske på mange måter. Både med å få trent inn alle de nye øvelsene med Gnizt, ordne med flybilletter (noe som viste seg å bli meget komplisert) og på toppen av det hele fikk Gnizt løpetid. Vel, vi kom oss nå avgårde fra Gardermoen på fredagen og landet trygt og godt i Frankfurt. Hentet ut leiebil og satte kursen mot Pfungstadt og hotellet. Leiebilen var med GPS og den ble satt på for oss før vi dro fra flyplassen. Vi fant hotellet uten problemer, men det tok lang tid pga rushtrafikk. Dermed var vi litt sent ute med tanke på at vi skulle til veterinær for ormekur og så være på stevneplassen for trening fra kl. 17. Mannen på flyplassen glemte helt å fortelle meg hvordan jeg skulle bruke GPS’en og med dårlig tid må jeg innrømme at jeg ikke tenkte så veldig logisk heller. Jeg fikk i hvert fall ikke den fa…. GPS til å fungere. Begynte å bli ganske så stresset. Ringte opp dyrlegen og ble guidet pr. telefon frem til dem. Takk og lov for hjelpsomme folk. Hos dyrlegen fikk vi en grei veiforklaring til stevneplassen og dermed var alt helt greit for meg. Pfungstadt er ikke så stort, så vi lærte oss veldig fort hvor vi skulle. Kom i hvert fall frem til stevneplassen kl. 17.30. Fikk orientering og informasjon og stupte inn på banen for å trene litt med Chanti. Stakkars lille gullet til mor var liksom ikke helt i lp modus. Men vi lekte og hadde det gøy. Prøvde ut litt forskjellige metallapporter for å se hvem Chanti likte best. 😀 Hun fikk i hvert fall en positiv opplevelse på plassen, selv om det ikke akkurat ble så ryddig trening. Veldig glad for at vi fikk muligheten for trening i hvert fall, for markør for fremadsending av en gul ball. 😉 Chanti var litt usikker første gangen på om det virkelig var den hun skulle gå til.  Vi rakk en kjapp lufting av Gnizt også før det var samling med taler, trekking av startnr og middag. Vi var veldig fornøyde når vi endelig kunne trekke oss tilbake til hotellet på kvelden.
Lørdag morgen kom med strålende vær. Vi hadde oppmøte kl. 9 for fellesøvelsene i alle klassene. Chanti gjorde det bra på felles sitt og fikk 10 (den eneste med full pott på denne øvelsen). På fellesdekken måtte jeg ha dobbeltkommando for oppsittet og fikk dermed bare 8. Dette var faktisk alt jeg skulle gjøre på lørdagen. OBI3 skulle ha sine øvelser søndag og Gnizt skulle gå helt sist av alle siden hun har løpetid. Vi så på OBI1 og OBI2 ekvipasjene og jeg gikk rundt og pratet. Heldigvis var det mange som snakket engelsk, siden jeg overhode ikke kan tysk. 😉 Alle har jo samme interessen, så det ble mye prat om metoder, raser osv. Dette var jo ikke så veldig spennende for min mor. Hun har ikke den helt store hundeinteressen. Så da konkurransen var over for dagen dro vi på shopping. 🙂 Jeg hadde heldigvis fått hjelp og blitt forklart hvordan GPS’en virket, så nå var det bare å kjøre på. 😉 Etter et par timer shopping var vi klare for litt mat og hvile. For i vane tro er jeg sylte forkjølet og i dårlig form.
Søndag morgen kom med ennå bedre vær enn dagen før. Alt regn og ulltøy vi hadde med oss ble med hjem ubrukt. I stedet skulle jeg ønske jeg hadde pakket shorts. I dag skulle jeg i hvert fall endelig få gjøre noe. Jeg var ikke nervøs, men gledet meg heller til å komme igang. Chanti hadde sent startnr, så det ble en stund å vente på vår tur. Chanti virket ganske pigg og fin på oppvarmingen, men som vanlig kjente jeg hun slet med varmen. Vi går en fin fvf. Chanti føles fin og på hugget. Z gikk strålende med rette og fine momenter. Jeg ble trukket et poeng fordi Chanti helt klart ventet på kommando etter ståmomentet og dermed var litt urolig. Innkallingen gikk ganske greit. Måtte inn med dobbeltkommando for dekkmomentet da Chanti skvatt for et eller annet blant publikum. Ruta gikk fint med greit tempo. Apportdirigeringen gikk ganske så greit. Tempo til Chanti begynte å gå veldig ned nå. Helt klart preget av varmen. Metallapporten var en av de beste hun har gjort. 😉 Neseprøven hadde hun fint tempo ut, flott søk og så mister hun pinnen 3!!! ganger på veien inn. Er det mulig!! På avstand så ble det dobbelkommando for oppsitt og for stå (da i en meget irritert tone) resten av avstand var fin og hun hadde minimalt med fremdrift. Alt i alt en rimelig greit gjennomført program. Fasiten viste til slutt av vi ble slått med lusne 1,5 poeng. Men jeg er fornøyd med å bli nr. 2 i et VM jeg. 🙂
Helt på slutten av dagen var det Gnizt sin tur. Hun hadde virkelig ligget til lading i bilen i 2 dager, så jeg hadde absolutt frøken spinnvill med meg i ringen. Heldigvis fikk jeg faktisk 5 minutter å trene i ringen før jeg skulle starte med henne. Dette fordi hun ikke hadde fått trene på fredagen. Regn luksus for meg, siden jeg da kunne få trent ruta der den kom i konkurransen. Dessuten fikk jeg vist henne hinderet, tyske apporter og prøvd avstand med kommandanten slik det ville bli kun få minutter senere. Jeg vil jo nesten kalle dette for juks. 🙂 Men ingen av de andre deltakerene hadde noe å si på dette, så da var det vel greit da. 😉 Vi starter ut med fellesdekk. Der driter jeg på draget så det holder. Gnizt gjør en perfekt øvelse hun, men det gjør ikke jeg. Glemte helt at det er enkelt neddekk og oppsitt. Ergo mistet jeg 2 poeng for å kommandere for tidlig ned og 2 for det samme opp igjen. Siden dekken er 3 verdi kostet det oss totalt 12 poeng!!! Teit fører. Så går vi igang med resten av programmet. Fri v/fot er til tider en pen øvelse, men litt ukonsentrert og vinglete mye av tiden. Stå under marsj er flott, men må ha dobbelkommando for utgansstilling. Innkallingen fra dekk var fin, men dobbelkommando for å få Gnizt til å komme. Sitt under marsj var også veldig fin. Apporten ble bare rot. Gnizt fulgte ikke med da jeg kastet og hadde en skikkelig æresrunde før hun fant den. Da hun til slutt bare ble stående ved siden av meg med den, så var 0’en et faktum. Ruta var helt perfekt. Jeg ble trukket for dobbelkommando i ruta (ja, dekk) og så måtte jeg ha dobbelkommando for oppsitt. Hopp over hinder var kjempebra. Der ble jeg trukket for at jeg brukte tid på å få henne i utgansstilling før start (øvelsen var ikke begynt), samt at jeg ble trukket for stempling av Gnizt ved avslutningen. Avstand var nydelig. Her ble jeg også trukket for at jeg brukte tid på utgansstillingen før øvelsen hadde startet og for dobbelkommando for oppsittet. I helhet fikk vi 9. Jeg ble trukket et poeng fordi jeg jobbet så med utgangsstillingen til Gnizt før øvelsene startet. Gjennomgående var det veldig mye dobbeltkommandoer fra min side, men Gnizt lykkes nå i hvert fall med alle øvelsene og hadde en positiv opplevelse i ringen. Den lille damen er tross alt fortsatt veldig ung og i løp. Dommeren sa at hunden manglet litt på grunnposisjonen enda. 🙂 På den andre siden fikk dommeren helt hakeslipp da han fikk høre at hun bare er 18 mnd gammel. 😀 Fasiten på OBI1 var at Gnizt kapret 2 plassen der. Kan jo ikke si annet enn at jeg er konsekvent med 2 plass på begge jentene. 🙂
Stevnedagen ble avslutten med høytidlig innmarsj i alfabetisk rekkefølge på nasjonene og premieutdeling. Nasjonalsangen ble spilt for alle vinnerene. Da det hele var over var det bare å kaste seg i bilen og kjøre til flyplassen. Jeg ville ha god tid, for jeg regnet med at det ville bli litt problemer med innsjekking av jentene. Det ble det jo selvsagt. Ikke var det lov til 2 hunder i samme bur og buret var for lite. Men etter å ha vist frem brevet fra SAS, så gikk alt i orden. Det var utrolig godt å komme hjem sent i går kveld. I dag er vi slitne. Både Gnizt og Chanti er så slitne at de ligger rett ut og sover. Blir ikke en gang med ut når jeg skal røyke. 🙂
Min mor har tatt bilder med mitt kamera, så jeg har noen bilder fra begivenheten. Hun tok også bilder av innmarsjen og premiesermonien, men det tok hun med eget kamera. Så de bildene har jeg ikke ennå. 🙂
I dag skal vi bare slappe av og rusle oss en tur i skogen. Dessuten må jeg jobbe litt med skolearbeide. I morgen er vi tilbake i full trening og gleder oss til nye utfordringer. 🙂

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

2 svar til VM i Tyskland

  1. Urd Ådnanes sier:

    Fy søren ! Syns du er drit tøff !!!
    Reise til VM i Tyskland «alene» 🙂
    Kjempebra !
    Gratulerer med kjempe resultater !

    • obratali sier:

      Tusen takk Urd. Det var en flott opplevelse og jeg er veldig glad for at jeg dro. 🙂 Er veldig fornøyd med resultatene også. Dommeren var utrolig streng, selv i OBI1. Karakterene bar helt klart preg av at dette var et VM, selv om bare OBI3 telte i mesterskapet. 🙂

Legg igjen en kommentar